Kałuże wieś- Dolina Objawienia
  • Ogłoszenia
  • Ważne adresy-telefony
  • Harmonogram odbioru odpadów komunalnych
  • Rozkład jazdy autobusów
  • Kontakt

- Kajakiem po Warcie
  • Szlakiem zabytków
  • Baza Noclegowa
    Rowerowym okiem patrząc button stats bikestats.pl
  • Nasz kanał YouTube
    Wpożyczalnia_katalog online
    Biblioteka gminna w Pątnowie

Biblioteka w Wieluniu

Szlaki Rowerowe
    Rowerem przez Załęczański Park Krajobrazowy

ZAŁĘCZAŃSKIM ŁUKIEM WARTY (25,6km)

Przebieg trasy:

Załęcze Wielkie (Ośrodek ZHP)- Piaski- Bukowce - Wiesagi - Ogroble (most na Warcie) - Pustkowice - Łaszew Rządowy - Bieniec Mały - Bieniec - Kępowizna - Kałuże - Załęcze Wielkie - most na rzece Warcie - Załęcze Wielkie /Ośrodek ZHP/

Opis trasy:

Rozpoczyna się w "Nadwarciańskim Grodzie". Jego pierwszy, dość znaczny odcinek, pokrywa się z zielonym szlakiem zwanym "Nadwarciańskich Krajobrazów". Gdy wyjedziemy z lasu w Załeczu Wielkim, na 2,3 km z prawej strony zbliży się rzeka Warta, po lewej, w polu, ujrzymy otoczony brzozami metalowy krzyż

Przed nim nasz szlak skręci w lewo i w polną drogą, najpierw przez pola, później przez laski i polanki zacznie się wspinać na wysoczyznę. Przez około 3,5 km rowerowy szlak będzie wiódł prawie równolegle do doliny Warty. Po dotarciu do dogi Bukowce - Przywóz skręci ostro w lewo i dotrze do doliny Warty we wsi Ogroble, jakby cięciwą Załęczańskiego Łuku Warty. W połowie drogi, w najwyższej części garbu pomiędzy przeciwległymi dolinami Warty, wjedziemy na dużą leśną polanę z uprawnymi polami. Znajduje się tu niewielka osada Wiesagi. Jest to na 7,1 km. Podziwiając rozległe widoki zjeżdżamy do Ogrobla, łączymy się z czarnym szlakiem turystycznym, mijamy most i w miejscowości Przywóz (most) na 9,3 km skręcamy w lewo na zachód w drogę wiodącą wzdłuż rzeki. Nasz rowerowy szlak nie opuści już doliny Warty, a większość drogi powrotnej do "Nadwarciańskiego Grodu" pokonamy jadąc tuż przy korycie rzeki. W Przywozie, gdy miniemy zabudowę wsi (ok. 1 km od mostu), dotrzemy do samotnej, drewnianej chałupy, stojącej tuż przy rzece. W tym miejscu warto wspiąć się w prawo na stromą skarpę doliny, gdzie ujrzymy słynne kurhany "książęce".

Dalej miniemy "Parowy Łaszewskie" i na 12 km przysiułek Pustkowie i na 14,1 km dotrzemy do pierwszych zabudowań wsi Łaszew, gdzie polna droga przejdzie w asfalt. Po 300 m szlak skręci w lewo (prawie o 180 stopni) i zjedziemy z wysokiej skarpy na dno doliny łaszewskiej, przetniemy ją i zaczniemy wspinać się na krawędź doliny Warty.

Na początku Bieńca Małego tj. 15,3 km, w miejscu, gdzie zaczyna się asfalt, skręcimy w lewo, w kierunku rzeki i malowniczą drogą przechodzącą fragmentem urokliwy wąwóz, zjedziemy na dno doliny, do samego koryta Warty.

Posuwając się nadrzeczną drogą dotrzemy do kilku zabudowań, przy których znajduje się ujście wielkiej stróżki płynącej dnem "Wąwozem Królowej Bony". Następnie dotrzemy do skrzyżowania z asfaltową drogą i na 17,3 km ocierając się o wieś Bieniec dojedziemy do osady Kępowizna tj. 19,7 km z przepięknym drewnianym, zabytkowym młynem wodnym, leżącej na przeciwko ośrodka ZHP.

Za Kępowizną skręcimy z asfaltu w lewo i leśną, piaszczystą drogą dotrzemy do ośrodka wypoczynkowego "Warta" - 20,9 km, gdzie skręcimy w lewo, w asfaltową drogę, która zaprowadzi nas do Załęcza Wielkiego. Przed pierwszymi zabudowaniami skręcimy w lewo, w polną drogę, łagodnie odchodzącą w kierunku rzeki, ominiemy wieś i na 23,6 km dotrzemy do mostu w Załęczu i dalej do ośrodka "Nadwarciański Gród" kończąc szlak na 25,6 km.

NADWARCIAŃSKICH KRAJOBRAZÓW (31,9 km)

Przebieg trasy:

Zaleczę Wielkie (Ośrodek ZHP) - Piaski - Bukowce -Wronia Woda- Góra św. Genowefy - Żabi Staw- Bobrowniki - most na Warcie - Góra Wapiennik - Troninny-Granatowe Żródła - Stara Wieś-Zamłynie - Załęcze Wielkie (wieś) - Kruchy - Niwy - Kluski - Ostra Góra - Działy - Załęcze Wielkie /wieś - most na rzece Warcie- Załęcze Wielkie (Ośrodek ZHP)

Opis trasy:

Wyruszamy z ośrodka ZHP na wschód, drogą wijącą się na pograniczu lasu i nadwarciańskich łąk.

Zostawimy z prawej most i na drodze do Z. Wielkiego na 2,6 km osadę Piaski i na 5,2 km w miejscowości Bukowce wjedziemy w las. Niespełna 0,5 km za przydrożnym krzyżem po lewej stronie miniemy samotną gajówkę, a po około 1,5 km z prawej strony do rowerowej ścieżki zbliży się ogromne, półkoliste starorzecze Warty o nazwie "Wronia Woda" jest to 6,7 km naszego szlaku.

Fot. Wronia Woda

Po przejechaniu około 1 km z lewej strony do naszej trasy dołączy żółty, pieszy szlak turystyczny. Leśną drogą będziemy podążać jeszcze około 1,2 km. Zanim szlak wyprowadzi nas na pola warto z niego trochę zboczyć. Tuż przed kończącą się ścianą lasu odchodzi w prawo mało uczęszczana leśna droga, którą możemy zbliżyć się do wznoszącej się nad korytem Warty, oddalonej o około 700 m "Góry Świętej Genowefy"- jest to 8,9 km.

Fot. Góra Św. Genowefy

Z lasu wyjeżdżamy na pola i po około 0,5 km dotrzemy do ukrytego za paskiem sosnowego lasu "Żabiego stawu" - jest to 9,4 km.

Fot. Żabi staw

Za nim ujrzymy zabudowania wsi Bobrowniki 10,2 km szlaku, oraz wznoszącą się nad nią, po przeciwnej stronie rzeki Górę Zelce, na szczycie której znajduje się rezerwat Węże. W Bobrownikach, opuszczając żółty szlak, skręcimy w prawo i podziwiając przepiękną Wartę na 10,5 km szlaku przejedziemy przez most. Przed lasem skręcimy znów w prawo, a po około 100 m w lewo, oddalając się nieco od koryta Warty. Docierając do czerwonego pieszego szlaku turystycznego, który będzie nam towarzyszył, aż do Z. Wielkiego, skręcimy lekko w prawo, gdzie na 12,8 km szlaku miniemy z prawej strony "Górę Wapiennik" i na 14,2 km szlaku dotrzemy do miejscowości Troniny. Za wsią wjedziemy na asfalt, na 15,2 km naszego szlaku miniemy po prawej "Granatowe Źródła" schowane za paskiem sosnowego lasku i na 16,2 km szlaku dotrzemy do Starej Wsi.

Fot. Granatowe Źródła

W miejscu, gdzie kończy się asfalt skręcimy w lewo w kierunku Z. Małego i po przejechaniu około 800 m w prawo, zjeżdżając na dno głębokiej dolinki. Przekraczamy strumień i na 17,3 km szlaku w zabudowaniach wsi Zamłynie skręcimy w prawo, miniemy z prawej niewielki staw i skręcając w lewo wjedziemy do lasu, z którego na 19,2 km szlaku wyjedziemy w Z. Wielkim. We wsi skręcimy w prawo w asfaltową drogę, z której po 100 m zjedziemy w lewo, wspinając się drogą pomiędzy gospodarstwami coraz wyżej do granicy wioski i dalej przez pola na 19,8 km szlaku na wzniesienie o nazwie Kruchy, skąd roztacza się piękna, rozległa panorama widokowa. Przy stojącym na rozdrożu samotnym krzyżu skręcimy w lewo, a gdy dotrzemy do lasu - w prawo i dojedziemy do skrzyżowania leśnych dróg. Tu również nasz rowerowy szlak skręci w prawo, mijając na 24,1 km szlaku z prawej dużą polanę o nazwie Niwy, następnie gajówkę i po około 200 m dochodzącym z prawej strony polem, znów skręci w prawo, by na 25,4 km szlaku skrajem lasu dotrzeć do malowniczo położonej wsi Kluski. Prawie nie wjeżdżając do wsi, za pierwszymi zabudowaniami skręcimy w prawo, po około 400 m i 25,8 km szlaku miniemy "Ostrą Górę" i leśną drogą rozpoczniemy długi zjazd na dno doliny Warty. Na dole dotrzemy do asfaltowej drogi i skręcimy w nią w prawo, łącząc się z niebieskim rowerowym szlakiem "Załęczańskim Łukiem Warty", którym na 27,6 km szlaku przez Z. Wielkie, na 29,5 km szlaku przez most dotrzemy do harcerskiego ośrodka "Nadwarciański Gród", i będzie to 31,9 km naszego szlaku.